سلام و عرض ادب خدمت کاربران سایت اسکیت سنتر، امروز قصد داریم به معرفی رشته اسکیت فری استایل بپردازیم.

رشته‌های اسکیت فری استایل

رشته اسکیت فری استایل یکی از شاخه های اسکیت است که خود به 6 زیر شاخه تقسیم می شود که شامل:

کلاسیک classic
بتل battle
پیر کلاسیک pair classic
اسلاید slide
اسپید اسلالوم speed slalom
فری جامپ free jump

علت نام گذاری فری استایل

معنای فارسی freestyle یعنی سبک آزاد، که بیشتر علت نام گذاری آزادی زیاد رشته اسکیت فری استایل است.در ادامه به طور خلاصه با تمامی این زیر شاخه ها آشنا می شویم.

شاخه کلاسیک Classic

در این شاخه بازیکن یک آهنگ به دلخواه خود که باید بین 1:45 ثانیه الی 2 دقیقه باشد انتخاب می کند.(بیشتر یا کمتر بودن از این حد 10 امتیاز منفی برای فرد ثبت می شود)سپس اجرای خود را بین 3 ردیف مانع با آهنگ هماهنگ می کند و بعد از اجرا داوران مسابقه به او امتیاز می دهند.بازیکنان به نوبت اجرای خود را به نمایش می گذارند و با توجه به امتیازاتی که داوران برای آنها ثبت می کنند در آخر رتبه بندی شده و در جدول نتایج نهایی گذاشته می شود.

نحو امتیازدهی

  1. زدن مانع:به ازای زدن هر یک مانع یک امتیاز از امتیازات نهایی فرد در رشته اسکیت فری استایل بخش کلاسیک کم می شود.
  2. زمین خوردن:اگر فرد به طور کامل به زمین بخورد و در روند اجرای او اختلال ایجاد کند 5 امتیاز منفی و اگر بخشی از بدن او فقط به زمین بخورد و تاثیر انچنانی در اجرای او نداشته باشد 2 امتیاز منفی برا او لحاظ می شود.
  3. تعادل از دست دادن:از دست دادن تعادل با توجه به نظر داوری بین 0.5 تا 1.5 امتیاز منفی دارد.
  4. افتادن لباس یا عینک و …:افتادن لباس مثل روسری،شال،کلاه،عینک و هر چیزی که مربوط با فرد وارد زمین شود در حین اجرا 2 امتیاز منفی دارد.
  5. استفاده نکردن از تمامی موانع(بیش از 5 عدد امتیاز منفی):این نوع پنالتی برای زمانی است که فرد از تمامی موانع استفاده نکند یعنی تمامی موانع را به طورت مارپیج یک بار از آنها عبور نکند البته زمانی این پنالتی در نظر گرفته می شود که بازیکن جمعا از 5 مانع استفاده نکند.

شاخه بتل Battle

در این شاخه بازیکنان به گروه های 3 یا 4 نفره تقسیم می شوند و 2 تا 3 راند 30 ثانیه ای به اجرای حرکات بین موانع می پردازند.در این رشته بازیکنان باید سعی کنند مهارت خود را روی هر کدام از خانواده های حرکتی و تک حرکت به نمایش بگذارند و سپس داوران با توجه به مهارت هر کدام از بازیکنان به آنها رتبه ای در گروه می دهد،بعد از آن نفرات برتر اول و دوم به دور بعد راه می یابند.

نحو امتیازدهی

امتیاز دهی در این گرایش وجود ندارد و فقط از روی قیاس رتبه بندی می شوند اما مواردی که در مورد امتیاز دهی بخش تکنیکال و عملکرد بدنی در بخش هنری گفته شد همه و همه ملاک های رتبه بندی بازیکنان در شاخه بتل است.

شاخه پیر کلاسیک Pair Classic

در این شاخه بازیکن یک آهنگ به دلخواه خود که باید بین 160 تا 180 ثانیه باشد انتخاب می کند.(بیشتر یا کمتر بودن از این حد 10 امتیاز منفی برای فرد ثبت می شود)سپس اجرای خود را بین 3 ردیف مانع با آهنگ هماهنگ می کند و بعد از اجرا داوران مسابقه که تعداد فرد دارند به او امتیاز می دهند.بازیکنان به نوبت اجرای خود را به نمایش می گذارند و با توجه به امتیازاتی که داوران برای آنها ثبت می کنند در آخر رتبه بندی شده و در جدول نتایج نهایی گذاشته می شود.

نحو امتیازدهی

امتیازدهی بخش  تکنیکال یا فنی

این بخش همانند بخش کلاسیک امتیاز دهی می شود

2.امتیازدهی بخش  آرتیستیک یا هنری

این بخش همانند بخش کلاسیک امتیاز دهی می شود.

3.امتیازدهی بخش هماهنگی

این بخش همانند بخش هنری وابسه به امتیازدهی فنی است و باید 10 امتیاز بالاتر یا پایین تر از امتیاز فنی کسب شده بازیکن داده شود.در این بخش 3 مولفه وجود دارد که بازیکنان با رعایت این موارد می توانند امتیاز بالاتری را از داوران کسب کنند.

  1. هماهنگی باریکنان
  2. هماهنگی قرینه
  3. فاصله بین بازیکنان

شاخه اسلاید Slid

در این شاخه بازیکنان همانند شاخه بتل به گروه های 3 یا 4 نفری تقسیم شده و به اجرای اسلایدهای نمایشی می پردازند.همانطور که از نام این شاخه پیداست بازیکنان در چندین راند به رقابت پرداخته و در اخر نفرات برتر به دور بعد راه می یابند.

شاخه اسپید اسلالوم Speed Slalom

در این شاخه از رشته اسکیت فری استایل بازیکنان با یک پا  و با سرعت بالا بین موانع حرکت می کنند.در شاخه اسپید اسلالوم speed slalom بازیکنان اول به صورت تک نفره بین موانع رکورد های خود را ثبت می کنند و سپس گروه بندی می شوند و به صورت دوئل با هم به رقابت می پردازند،در این رقابت بازیکنی برنده است که 2 راند از 3 راند را با زمان کمتری و خطای کمتری ثبت نماید.

شاخه فری جامپ Free Jump

در این شاخه از رشته اسکیت فری استایل بازیکنان به ترتیب مشخص شده به پرش از مانع تعیین شده می کنند.ارتفاع مانع از یک سطح پایه شروع شده و به تدریج بالا می رود.بازیکنان باید بتوانند بدون اصابت با مانع از روی آن جهش کنند و بازیکنانی که نتوانند بعد از 3 بار تلاش بدون خطا از روی مانع عبور کنند از دور حذف می شوند.مسابقه تا حذف نفر اخر ادامه می یابد و نفرات اخر به عنوان نفرات برتر مشخص شده و بهترین رکورد ثبت می شود.